Motorische tips

Smeerboel opvangen

Onder het motto dat zelf doen goed is voor karaktergroei, ben ik elk jaar in de herfst druk bezig met het vervangen van alle olie- en dieselfilters aan mijn Yanmar. Door de jaren heb ik daarbij een zekere routine ontwikkeld: ik vervang het oliefilter bij een koude motor, zodat er minder olie lekt en doe daarna het olie verversen en de vervanging van de dieselfilter als de motor is warm gedraaid. So far so good. Om het morsen te beperken houd ik creatief open geknipte PET flessen onder de filters. Dat was om verschillende redenen minder effectief. Allereerst ontbrak mij een derde hand om de handel vast te houden, maar nog belangrijker was het dat de PET-flessen niet flexibel genoeg waren om in alle nauwe hoekjes te passen. De meeste smeerboel liep er daardoor toch nog naast. De oplossing bleek de volgende: geen harde plastic containers gebruiken, maar een oud melk- of sinaasappelsap karton. Dat heeft een aantal voordelen: het knippen van een gat gaat makkelijker en daardoor beter aan te passen aan de situatie maar nog belangrijker is dat het karton buigbaar is en het “reservoir” groter. Het morsen is daardoor grotendeels geëlimineerd. Ik kan dit idee iedere sleutelaar aanraden. Daarbij is melk of sinaasappelsap goed voor de gezondheid.

smeer

Koelwatertemperatuur te hoog?

Uiteraard kent u de te ondernemen bekende acties. Impeller vernieuwen, wierfilter controleren etc. Een andere simpele actie is trachten de koelwaterkanalen van de motor schoon te spoelen. Dit kan gebeuren door het gebruik van groene zeep. Neem een pot groene zeep en doe de inhoud in het wierfilter, de motor even door laten draaien, zodat dit ferme sopje goed in de koelkanalen van de motor is doorgedrongen. Motor uitzetten en enkele dagen laten inweken. Motor weer aanzetten en u zult zien hoeveel vuil de koelwateruitlaat tevoorschijn tovert.

Wel of geen wierfilter?

Een aantal motorfabrikanten meent dat je geen wierfilter nodig hebt bij een saildrive. Daar is wat voor te zeggen. De gaatjes van de koelwateraanzuigopening door de saildrive zijn namelijk zo klein, dat er daardoor een automatische filtering plaatsvindt voor grotere vervuiling. Daarnaast zit de saildrive-inlaat vrij diep en gaat men ervan uit dat het water schoon wordt aangezogen. Als je echter op zout water vaart en ligt met veel vervuiling en aangroei kun je toch maar beter een wierfilter monteren. Het argument: baadt het niet, het schaadt ook niet. De saildrive kan vaak niet worden voorzien van koperhoudende antifouling, waardoor er meer kans op aangroei is.

Zelf heb ik na een 5-tal jaren een probleem gehad met koelwatertoevoer. Het bleek na veel speurwerk dat de doorvoer door de saildrive bijna geheel was verstopt. Dus een bypass gemaakt met rechtstreekse aansluiting op het wierfilter en de saildrive kraan gesloten en afgedopt. Koelwater problemen over.

Dus naast het plaatsen van een wierfilter is ook een bypass een afdoende oplossing ter voorkoming van koelwatertoevoerproblemen (tip van Wim Pullen).